همانطور که امروزه می بینید افراد بسیار زیادی مشغول کسب درآمد آنلاین با استفاده از شبکه های اجتماعی مشغول به کسب درآمد هستند و کالاها و خدمات خود را می فروشند.همچنین افراد زیادی هم با فروش روبات ها، افزایش ممبر و فالوور،تبلیغات تلگرامی، اینستاگرامی و … مشغول کسب درآمد هستند.
اما آیا می توان به حیات و بقای این کسب و کارها مطمئن بود؟
۱- تجربه نشان داده است که شبکه های مجازی در مقطع خاصی از زمان بسیار محبوب می شوند.اگر یادتان باشد زمانی سرویس یاهو بسیار پرطرفدار بود و افراد زیادی وقت خود را در سایت های یاهو می گذراندند.اما شاهد آن بودیم که مدتی بعد کلا سرویس چت یاهو به حاشیه رفت و رقیبان دیگری گوی سبقت را از یاهو ربودند.مدتی فیس بوک بسیار رایج شده بود و کمتر کسی را میشد دید که هر روز ساعتی را در فیس بوک نگذراند. مدت ها بعد هم شبکه های موبایلی مثل واتس آپ، وایبر،لاین، وی چت و …بسیار فراگیر شد که آنها هم برای مدتی محدود بسیار محبوب و پر طرفدار بودند اما با وجود رقیبان قدرتمند از رده خارج شدند.این موضوع برای تلگرام و اینستاگرام هم که امروزه وسیله ای برای کسب درآمد افراد زیادی شده است، صادق است.در آینده ی نه چندان دور شاهد این خواهید بود که اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی دیگری ظهور می کنند و تلگرام و اینستاگرام به کلی به حاشیه می روند.(هر چند که امروزه با خطرفیلترینگ این شبکه ها موجه هستیم.)
– اما یک سوال؟برای افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی مشغول کسب درآمد آنلاین می کنند چه اتفاقی می افتد؟
– جواب:آن ها باید از صفر شروع کنند و کسب و کارشان را از نو آغاز کنند و تمام تلاشی که برای ساخت بیزینس خود در این شبکه ها کرده اند نابود می شود.
چگونه می توان از وقوع این فاجعه در کسب و کار خودمان جلوگیری کنیم؟
۲- نکته ای که لازم است به آن دقت کنیم این است که از شبکه های مجازی باید به عنوان ابزاری برای بازاریابی و فروش خدمات خود استفاده کنیم.اما اصل کسب و کار ما باید در جایی امن قرار داشته باشد که کاملا متعلق به خودمان باشد و با نابودی شبکه های اجتماعی آسیب نبیند.
جای امن برای کسب و کار آنلاین شما، وب سایت و فروشگاه اینترنتی است که برای خود می سازید. با داشتن یک وب سایت شخصی میتوانید با اطمینال خاطر در دنیای آنلاین فعالیت کنید. همانطور که می دانید سایت های بسیار زیادی از سالها پیش و قبل از رواج یافتن شبکه های مجازی وجود داشته اند و امروزه هم وجود دارند و به بقای خود ادامه می دهند.
۳- این سایت ها لیستی از ایمیل و شماره تلفن های اعضا و بازدیدکنندگان سایتشان را دارند و هر وقت که بخواهند می توانند با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.اما آیا در کانال تلگرام یا اینستاگرام شما به اعضای خود دسترسی دارید؟ و اگر تعدادی از افراد از کانال یا پیج شما خارج شوند آیا هیچ راه ارتباطی با آن ها در اختیار دارید؟
شما با ساخت فروشگاه اینترنتی برای خود، تا حد زیادی از بروز مشکلات بالا جلوگیری می کنید و می توانید از شبکه های مجازی به عنوان ابزاری قدرتمند برای جذب مشتری استفاده کنید.
۴- بارها و بارها افرادی را دیده ام که به خرید از شبکه های مجازی اعتماد نکرده اند و ترجیح داده اند که از یک وب سایت معتبر خرید خود را انجام دهند. شما برای یک سایت می توانید از نماد اعتماد استفاده کنید که یکی از عوامل مهم در اعتماد مشتری به سایت و فروشگاه شماست.در صورتی که برای شبکه های مجازی چنین امکانی وجود ندارد.
۵- همانطور که می دانید امروزه اغلب سایت های فروشگاهی و خدماتی دارای درگاه پرداخت هستند و اطلاعات خرید و پرداخت مشتری ثبت شده و در صورت بروز کلاهبرداری به راحتی قابل پیگیری است. در صورتی که در خرید از شبکه های مجازی این امکانات با این سطح کیفیت وجود ندارد.
۶- هیچ سرویس دیگری در دنیای دیجیتال به اندازه وبسایت امکان ارائه انواع خدمات را با انواع طراحیهای اختصاصی به شما نمیدهد. این موضوع آنقدر بدیهی و از طرفی آنقدر گسترده و مفصل است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد و شاید بتوان از حیث انعطاف و گستردگی وبسایت در مقایسه با شبکههایی مثل تلگرام و اینستاگرام، به ارتباط بین دکه پیشساختهی یک فروشنده دورهگرد با یک مجتمع تجاری چند ده طبقه و در وسعت چند هزار متر مربعی اشاره کرد!!
۷- شما میتوانید به آنالیزهای پیشرفتهای دسترسی داشته باشید و بر اساس آن تغییرات مثبتی در جهت افزایش بازدهی وبسایت در آن خود ایجاد کنید . برای مثال بازدیدکنندگان بیشتر به کدام صفحات وبسایت مراجعه میکنند؟ چند درصد از مشتریان برای بار دوم هم به سایتتان باز میگردند؟ از کدام کشورها و حتی شهرها بیشترین بازدید را داشتهاند؟ بیشتر مراجعه به سایتتان در چه ساعاتی بوده است؟
۸- شبکه های اجتماعی اجازه انتشار حجم وسیعی از اطلاعات را نمیدهند:شاید پیشرفتهترین و کاملترین شبکه اجتماعی برای یک کسب و کار را بتوان فیسبوک دانست. تلگرام و اینستاگرام شاید از نظر امکانات کمتر از یک پنجم امکانات فیسبوک را داشته باشند اما در همان فیسبوک نیز شما نمیتوانید صفحات مختلف و پر رنگ و لعاب و غنیاز محتوا برای معرفی خدمات، تاریخچه، اطلاعات تماس، فرمهای تماس، نمونه کارها و پروژهها، خدمات تحت وب و … ایجاد کنید، نهایتا میتوانید مانند ساختار یک وبلاگ ساده مطالب را پشت سر هم و با فرمتی بسیار خشک و غیرانعطافپذیر نمایش دهید که هیچگونه دستهبندی و نظم و ترتیبی ندارد و با افزایش تعداد پستها، مطالب کلیدی در بین آنها گم میشود.
۹- زمانی که شما یک سایت داشته باشید می توانید از طریق موتور جستجوی گوگل ،بازدیدکنندگان واقعی که دقیقا دنبال محصولات شما هستند را به سایت خود هدایت کنید( سئو) و جذب درآمد خود را به شدت افزایش دهید.
و اما مهمتر از تمام نکات بالا،بحث امنیت بستر کاری در برابر هکرها است.یک وب سایت (با توجه به اقدامات امنیتی که باید روی آن انجام شود) امنیتی به مراتب بسیار بالاتری نسبت به کانال های تلگرام و پیج اینستاگرام دارد.