دکتر هومن جولایی - درمان پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که به معنای متخلخل شدن استخوان ها است به طوری که احتمال شکستگی استخوان ها افزایش می یابد. و درمان آن شامل رعایت توصیه های بلند مدت متخصص ارتوپد می باشد.

دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی در کرج و تهران درمان بیماری های زانو، لگن، ستون فقرات و… را با تخصص ویژه ای انجام می دهد، جهت کسب اطلاعات بیشتر به پروفایل دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد مراجعه فرمائید.

علت پوکی استخوان چیست؟

عوامل متعددی سبب پوکی استخوان می شوند که عبارتند از:

  • افزایش سن

به تدریج و در اثر افزایش سن میزان تراکم استخوان ها کاهش می یابد در نتیجه احتمال بروز پوکی استخوان در فرد افزایش می یابد، همچنین میزان ساخت و ساز استخوان ها پس از ۳۵ سالگی نسبت به قبل کمتر می شود.

  • ژنتیک

در صورتی که سابقه بروز پوکی استخوان در میان خانواده فرد وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آن نیز افزایش می یابد.

  • تغذیه و سبک زندگی

رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف کم کلسیم، تحرک کم، مصرف الکل و دخانیات و… همگی می توانند باعث بروز پوکی استخوان شوند.

  • مصرف برخی داروها و بیماری ها

مصرف برخی داروها مانند استروئیدها و همچنین بیماری هایی مانند تیروئید می توانند احتمال این بیماری را افزایش دهند.

چگونه از پوکی استخوان پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از پوکی استخوان اقدامات مفیدی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • کلسیم کافی

مصرف کلسیم در طول سال های رشد کمک می کند تا استخوان های قوی تری داشته باشید و از پوکی استخوان در سنین بالاتر جلوگیری شود.

  • ویتامین D

مصرف ویتامین D به میزان کافی باعث جذب بهتر کلسیم می شود.

  • ورزش و تحرک کافی

ورزش کردن می تواند علاوه بر تقویت ماهیچه ها به بهبود تراکم استخوان ها نیز کمک کند.

کدام غذاها به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کنند؟

خیلی خوب است که شما به دنبال انجام کاری در مورد پوکی استخوان هستید، در واقع پیشگیری بسیار مهم است حتی اگر گزینه های درمانی زیادی برای کسانی که این بیماری را دارند وجود داشته باشد، رژیم غذایی شما در این امر نقش اساسی دارد.

مواد غذایی اصلی عبارتند از:

1- کلسیم

کلسیم ماده معدنی است که بدن شما هر روز برای بسیاری از کارکردها به آن نیاز دارد و در حفظ استحکام استخوان ها و دندان ها و همچنین عملکرد قلب، اعصاب و لخته شدن خون نقش دارد.

متأسفانه، اکثر مردم روزانه به میزان لازم کلسیم مصرف نمی کنند، وقتی این اتفاق بیفتد، بدن شما برای پشتیبانی از سایر عملکردهایی که برای آن لازم است از منابعی که در استخوان خود دارید استفاده می کند، به همین دلیل ضروری است که هر روز نیازهای روزانه خود را برآورده کنید.

منابع غذایی کلسیم برای شما عبارتند از:

  • محصولات لبنی: شیر، ماست، پنیر و پنیر غنی شده از کلسیم
  • سبزیجات برگ سبز: کلم بروکلی، کلم، انجیر خشک شده، سبزیجات شلغم، و سبزی خردل
  • ماهی: ماهی کنسرو، ماهی قزل آلا و ساردین با استخوان
  • آجیل: مغز بادام و آجیل برزیلی
  • غذاهای غنی شده: غلات، آب پرتقال، نوشیدنی ها و نان هایی که کلسیم به آنها اضافه شده است.

2- ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی است و از طریق مواد غذایی و قرار گرفتن بدن شما در معرض اشعه ماوراء فرابنفش خورشید تأمین می شود. پرتوهای اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تولید ویتامین D در پوست شما می شود. ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است، بنابراین به همان اندازه کلسیم ضروری است.

منابع ویتامین D عبارتند از:

  • پرتوهای اشعه ماوراء بنفش خورشید: احتمالاً ایده آل ترین منبع ویتامین دی است، قرار گرفتن بدن در معرض آفتاب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه حداقل برای دو بار در هفته برای تامین ویتامین D کافی است.
  • شیر غنی شده
  • ماهی: ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و ماهی تن
  • زرده تخم مرغ
  • پروتئین: مواد غذایی با پروتئین بالا را در رژیم غذایی خود حفظ کنید، این غذاها شامل گوشت، غذاهای دریایی، مرغ، تخم مرغ، پنیر، لوبیا و لبنیات است.

3- فسفر

این ماده از ساختن استخوان و سایر بافت ها در طول رشد پشتیبانی می کند، این ماده در غذاها به میزان زیادی موجود است بنابراین دریافت مقادیر کافی آن دشوار نیست.

منابع اصلی فسفر عبارتند از:

  • غذاهای لبنی: شیر، پنیر و ماست
  • گوشت
  • ماهی
  • محصولات پخته شده
  • غلات
  • تخم مرغ
  • آجیل
  • جوش شیرین همچنین تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی دیگر نیز وجود دارند که می توانند در جلوگیری از پوکی استخوان نقش موثری داشته باشند.

چگونه پوکی استخوان را تشخیص دهیم؟

پزشک متخصص ارتوپدی برای تشخیص پوکی استخوان تعدادی آزمایش و تصویربرداری ها را برای بیماران خود تجویز می کنند.

سن ابتلا به پوکی استخوان

معمولا تا سن ۳۵ سالگی استخوان ها در حال ساخت و ساز هستند ولی پس از آن برداشت استخوان بیشتر از ساخت آن می شود به همین دلیل توصیه می شود در سنین پایین تر فرد کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف کند تا در سنین بالاتر به اندازه کافی ذخیره داشته باشد تا از پوکی استخوان جلوگیری شود.

همچنین در خانم هایی که به سن یائسگی رسیده اند به دلیل از دست دادن هورمون های جنسی که در ساخت و ساز استخوان ها دارای اهمیت بالایی هستند، سرعت برداشت استخوان ها بیشتر می شود.

بخشی طبیعی از فرآیند پیری است

در حالی که با افزایش سن پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن با احتمال بیشتری رخ می دهد اما این مساله اجتناب ناپذیر نیست، محققان بر این باورند که روش های بسیاری برای پیشگیری از شکستگی استخوان وجود دارد.

سه روش برتر که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید عبارتند از:

  • دریافت کلسیم کافی
  • دریافت ویتامین D به میزان کافی
  • به طور منظم ورزش کنید

فقط زنان به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟

کاملا واضح است که تعداد بیشتری از زنان نسبت به مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند با این حال برخی مردان هم به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

در حقیقت، ۲۰ درصد از مردان سفید پوست بالای ۵۰ سال در آمریکا دچار شکستگی های استخوان مرتبط به پوکی استخوان در طول زندگی خود می شوند، در حالی که زنان و مردان سیاه پوست نسبت به آنها کمتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند، افرادی که به پوکی استخوان مبتلا می شوند دارای میزان مشابهی از شکستگی هستند.

آیا از سنین پایین باید به فکر پوکی استخوان باشید!

طبق اعلام مرکز ملی پوکی استخوان و بیماری های استخوانی مرتبط با NIH، حدود ۹۰ درصد از توده استخوانی دختران در ۱۸ سالگی و پسران در ۲۰ سالگی به دست می آید و بهتر است در این سن به فکر ساختن چگالی استخوان و ایجاد بهترین استخوان برای بقیه عمرتان باشید.

تنها استخوان های شکسته خطر هستند؟

پوکی استخوان یک وضعیت جدی و گاه کشنده است، پوکی استخوان منجر به شکستگی لگن می شود و طبق تحقیقات صورت گرفته حدود ۲۵ درصد از افراد در طی شش تا ۱۲ ماه اول پس از شکستگی لگن می میرند.

استخوان ها فقط در هنگام افتادن می شکنند؟

در اکثر افراد استخوان ها در طی افتادن دچار شکستگی می شوند، اما گاهی اوقات استخوان های ضعیف به سادگی می شکنند.

افرادی هستند که دچار شکستگی خود به خود می شوند و ممکن تنها با یک فشار دچار شکستگی شوند، اگر پوکی استخوان دارید، به راحتی می توانید با پیاده روی دچار شکستگی ناشی از فشار در پای خود شوید.

آیا می توانید حس کنید که استخوان های شما ضعیف تر شده است؟

متأسفانه، شما نمی توانید پوکی استخوان را ببینید یا احساس کنید و تا زمانی که دچار شکستگی استخوان نشده اید متوجه نخواهید شد که دچار پوکی استخوان هستید، پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و تنها راه تشخیص آن انجام سنجش تراکم استخوان می باشد.

استخوان های متخلخل می توانند قوی تر شوند؟

در حالت کلی کسی که پوکی استخوان دارد نمی تواند به حالت قبلی خود با تراکم طبیعی استخوان بازگردد، در حقیقت تشخیص پوکی استخوان ممکن است بدان معنی باشد که شما در کل عمرتان چگالی استخوان کمی داشته اید. در این حالت تلاش برای افزایش تراکم استخوان از آنچه در تمام عمرتان داشته اید امکان پذیر نیست اما بازسازی استخوان ممکن است. داروهای پوکی استخوان می توانند در طی سه تا چهار سال تراکم استخوان را چند درصد افزایش دهند.

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

اصولا استخوان های از دست رفته قابل جایگزینی نیستند، بنابراین هدف اصلی درمان بر جلوگیری پیشرفت بیماری تمرکز دارد.

برخی از گزینه های درمانی در این رابطه عبارتند از:

  • مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D
  • ورزش و فعالیت های بدنی
  • استروژن تراپی برای خانم های یائسه
  • کلسیتونین
  • گیرنده استروژن انتخابی
  • بیس فوسفات

کلام آخر

همان طور که گفتیم پوکی استخوان بیماری است که باعث ایجاد استخوان های ضعیف و متخلخل می شود. این یک مسئله مهم پزشکی است که هر ساله بر ده ها میلیون نفر تأثیر می گذارد، خصوصاً افراد بالای ۵۰ سال.

پوکی استخوان می تواند به میزان قابل توجهی بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد اما مراقبت و درمان به موقع و مناسب می تواند به کاهش عوارض پوکی استخوان کمک کند.

اما جای نگرانی نیست زیرا شما با کمک دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپدی، می توانید به مقابله با پوکی استخوان رفته و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

0 0 vote
رتبه بندی
اشتراک
به من اطلاع بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments